وبلاگ ERP بیکران

راهنمای سامانه تولید

05 آبان 1404 (14:14)
راهنمای سامانه تولید

در این بخش مفاهیم مرتبط با تولید را داریم. از عملیات تولید تا برنامه ریزی تولید و...

میزکار

این منو در واقع میزکار تولید می‌باشد. در این منو ابتدا کاربر لیست ایستگاه‌های کاری که به آن‌ها دسترسی دارد را به همراه خلاصه‌ای از وظایف آن ایستگاه می‌بیند.
با ورود به هر ایستگاه وارد میزکار آن ایستگاه شده و لیست وظایف جاری و پیش‌رو قابل مشاهده هست.
کاربر بایستی وارد هر یک از آن وظایف شده و با توجه به توضیحات آن را انجام دهد. صفحه مشاهده یک وظیفه شامل موارد مختلفی می‌شود از قبیل:

  • سفارش مرتبط با آن وظیفه که این کار به دلیل آن سفارش به او محول شده است.

  • زمان شمار که امکان درج مدت زمانی که کاربر صرف این کار کرده است را می‌دهد.

  • تراکنش‌های انبار پیشنهادی که به کاربر می‌گوید طبق پیش‌بینی سامانه بایستی چه تراکنش‌های انباری به جهت این کار صورت گیرد. برای مثال برای انجام یک کار شاید به صرف مقدار معینی مواد اولیه نیاز باشد که اینجا مقدار تخمینی نمایش داده می‌شود.

  • بحث و گفتگو که امکان درج انواع یادداشت و ضمیمه کردن انواع فایل را ذیل یک کار می‌دهد.

  • فرم مربوطه که امکان تکمیل اطلاعات درخواستی مرتبط با این کار را می‌دهد. این فرم در واقع جایگزین همان فرم‌های گزارش گردش کار هست که بین تولیدی ها رایج بوده و معمولا روزانه تکمیل می‌گردد.

    سبدهای منتظر تایید

    هنگامی ماژول تولید سامانه بیکران فعال باشد هر سفارش بعد از ثبت نهایی و تایید مشتری متنظر تایید مسئول مربوطه، جهت دستور تولید می‌شود. بر خلاف فروشگاه‌ها که سفارش به محض ثبت می‌رود در پنل پردازش سبدها، در تولیدی‌های سفارش ابتدا باید تایید شود و برود برا تولید سپس، بعد از تولید می‌رود برای پردازش سبد.
    در این منو شما لیست سفارشاتی را مشاهده می‌کنید که از سمت مشتری تایید شده و منتظر تایید شما بوده حالا این تایید باید کامل باشد یعنی شامل:

  • تایید به معنی صحت درخواست می‌باشد

  • در عین حال تایید به معنی تایید پرداخت‌های مرتبط و...
    در صورتی که سبد درخواستی به طور کامل مورد تایید بود دکمه تایید و دستور اجرا را بزنید. با زدن این دکمه سفارشات سبد بررسی شده و تمامی وظایف لازم جهت تولید آن‌ها با توجه به الگوی OPC و BOM، موجودی انبار، ظرفیت ایستگاه‌های کاری، شیفت‌های ایستگاه‌های کاری، خاموشی‌های هر ایستگاه، تجهیزات لازم جهت تولید هر سفارش، سفارشات کنونی و... محاسبه می‌شود.

    برنامه تولید

    پس از تایید و دستور اجرای یک سبد، آن سبد به طور خودکار برنامه ریزی می‌شود، به نحوی که در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل گردد. سپس در این منو شما لیست برنامه تولید کلیه سفارشات را می‌بیند، به این صورت که ستون‌های جدول روز‌های مختلف بوده و سطرهای جدول، ایستگاه‌های کاری می‌باشند و برای هر ایستگاه در هر روز شماره سفارشاتی که باید بابت آن‌ها کاری انجام دهد را مشاهده می‌کنید. در صورتی که آن کار انجام شده باشد علاوه بر رنگ پس‌زمینه، دور شماره آن سفارش یک خط رنگی است.
    در ضمن با نگه داشتن نشانه ماوس روی هر نقطه مشخصات آن کار نمایش داده می‌شود، شامل:

  • کد الگوی OPC استفاده شده

  • کد سفارش و سبد مربوطه

  • زمان برنامه ریزی شده جهت شروع به کار

  • زمان برنامه ریزی شده جهت پایان کار

  • مدت در نظر محاسبه شده برای آن کار

  • در صورتی که کار انجام شده باشد، زمان اتمام آن کار

اولویت بندی سبدها

در این بخش می‌توانید برنامه ریزی تولید را ویرایش کرده و برای مثال دستور دهید تا سفارشی زودتر یا دیرتر تولید شود و با این هدف برنامه ریزی مجدد انجام شده و برنامه به روز شود.

دستور تولیدها

در این بخش لیست دستور تولید ها را می‌بینید. دستور تولید بسیار شبیه سفارش است با این تفاوت که میزان موجودی از آن کم شده. برای مثال فرض کنید سبدی دارید حاوی ۱۰ قلم محصول(به عبارتی ۱۰ سفارش) که از محصول اول آن که پروفیل الف باشه ۵۰ شاخه درخواست شده و شما ۲۰ شاخه موجود دارید، در این صورت دستور تولید ۳۰ شاخه می‌خورد یعنی به میزانی که موجودی ندارید.

الگوهای مراحل تولید

یکی از منحصر به فردترین بخش‌های بیکران در حوزه تولید همینجاست. در اینجا تعیین می‌شود که سیستم چطور تشخیص دهد که یک سفارش باید چه مراحلی را طی کند تا تولید شود؟
در صفحه اصلی این منو یک لیست از الگوها را مشاهده می‌کنید، این لیست قابل مرتب‌سازی است و سامانه برای هر سفارش از بالا به پایین شروع می‌کند تمام موارد را بررسی می‌کند و اولین لیستی که با محصول سفارش داده شده تطبیق داشته باشد را وارد می‌کند.
هر مورد از این لیست یا الگوی مراحل تولید یک دسته‌بندی هست یا یک محصول خاص و همچنین می‌توان محدود کرد که آن سفارش از آن محصول باید حاوی چه تنوع‌هایی باشد و حتی می‌توان محدودتر کرد که مقدار آن تنوع نیز باید برابر با چه باشد تا تطبیق سفارش با الگو انجام شود.

تعیین مراحل هر الگو

جهت تعیین مراحل هر الگو ابتدا روی آن کلیک کنید. سپس در صفحه آن الگو لیستی از مراحل آن الگو را می‌بینید که با زدن دکمه جدید می‌توانید مرحله جدیدی ایجاد کنید.
هر الگو از مفاهیم متعدد تشکیل شده از قبیل:

  • عنوان آن الگو

  • انجام پیوسته که در صورت فعال بودن این گزینه یعنی این مرحله باید پشت سرهم و بدون وقفه انجام شود. مثلا اگر این مرحله قرار دادن قالب در کوره به مدت ۵ ساعت هست، نمی‌شود که قالب را ۲ ساعت امروز در کوره بگذاریم و ۳ ساعت فردا، باید ۵ ساعت پشت سرهم قالب را در کوره قرار دهیم.

  • اولویت: این فیلد تعیین می‌کند در این الگو این مرحله چندمین گامی هست که باید انجام شود؟ به عنوان مثال برای تهیه پروفیل شما ابتدا باید قالب را درون کوره قرار دهید تا آماده انجام عملیات پرس شود، سپس آن را درون دستگاه قرار داده و پرس را انجام دهید، نمی‌شود که ابتدا پرس را انجام دهید و در آخر قالب را درون کوره قرار دهید. پس عملیات درون کوره قرار دادن قالب اولویت ۱ می‌گیرد و عملیات پرس اولویت ۲

  • نوع: ما انواع مراحل تولید داریم از قبیل:

    • تولیدی: این نوع مراحل همان اقدامات عادی می‌باشد که در حین تولید باید انجام شود مثل پرس، رنگ، برش و...
    • برون سپاری: در این نوع مراحل ما بخشی از کار را به شرکتی واسط می‌سپاریم، برای مثال ممکن است شما شرکت همکاری داشته باشید که عملیات رنگ را انجام می‌دهد، در مرحله رنگ باید عملیات را از نوع برون-سپاری تعیین کنید.
    • درخواست تامین: در این نوع مرحله نیاز است چیزی تامین شود، برای مثال مرحله خرید ضایعات جهت ذوب تولید شمش
    • اجرای OPC دیگر با فرض ترکیبی بودن محصول سفارش داده شده: برای مثال وقتی محصول سفارش داده شده کت و شلوار هست در مرحله دوخت کت ما از این نوع استفاده می‌کنیم تا سیستم خود برود و مراحل تولید کت را پیش ببرد و مجدد به تعریف آن مراحل نمی‌پردازیم.
  • فرمول مقدار:  از این فیلد استفاده می‌شود که تعیین کنید چه میزان خروجی مورد انتظار هست و اگر در انبار موجود داریم از آن رزرو کند و دیگر آن موجودی را از میزان درخواستی کم کند جهت تولید.

  • دستورالعمل: این در واقع همان محتوا و توضیحات وظیفه‌ای هست که برای اپراتور تعریف می‌شود تا انجام دهد.

  • گروه ایستگاه کاری: تعیین می‌کند که این کار را کدام گروه از ایستگاه‌های کاری بایستی انجام دهند.

  • محدودیت‌های ایستگاه کاری که دو حالت دارد:

    • همه ایستگاه‌های گروه: یعنی همه ایستگاه‌های این گروه می‌توانند این کار را انجام دهند و هر کدام خالی‌تر بود به آن بسپار
    • ایستگاه‌های متصل به تجهیزات محصول سفارش داده شده: برای مثال گاهی ما چندین دستگاه پرس داریم ولی بعضی قالب‌های را فقط برخی از این دستگاه‌ها می‌توانند با آن‌ها کار کنند. حال باید ببینیم سفارشی که آمده نیاز به چه قالبی دارد و آن قالب با کدام دستگاه پرس کار می‌کند و طبق آن تصمیم گرفته شود که کدام ایستگاه کاری این وظیفه را انجام دهد.
  • فرمول زمان انجام که تعیین می‌کند  برای انجام این کار چند ثانیه در نظر گرفته شود.

  • نوع محصول خروجی که تعیین می‌کند پس از انجام این کار چه محصولی تولید می‌شود. انواعی هم دارد از قبیل:

    • محصول سفارش داده شده: در این حالت همان محصولی که سفارش داده شده محصول خروجی این مرحله خواهد بود البته فارغ از تنوع سفارش داده شده. برای مثال اگر کت و شلوار سفارش داده شده همان کت و شلوار خروجی این مرحله است البته بدون در نظر گرفتن تنوع‌های آن از قبیل رنگ و سایز و... که در ادامه آن را هم باید تعیین کنید.
    • محصول انتخاب شده به عنوان تنوع در این حالت محصول خروجی تنوعی هست که انتخاب شده، قضیه این است که یکی از انواع تنوع، تنوعی است از جنس محصولی از دسته بندی دیگر، برای مثال ما می‌آییم رنگ‌ها را به عنوان محصول در سامانه تعریف می‌کنیم و در دسته‌بندی رنگ قرار می‌دهیم. بعد کاربر هنگام ثبت سفارش کت و شلوار می‌آید آن رنگ را که خود یک محصول است به عنوان رنگ کت و شلوار انتخاب می‌کند. حالا ممکن است ما در یک درخواست تامین بخواهیم که این رنگ خریداری شود، پس محصول خروجی این مرحله تامین آن رنگ است.
    • زیر محصول، محصول ترکیبی در این حالت محصول خروجی یکی از زیرمحصول‌های یک محصول ترکیبی است، برای مثال در مرحله دوخت کت از سفارش کت و شلوار.
  • تنوع ها: این محصول خروجی در این مرحله با چه تنوع‌هایی همراه است؟

  • فرآیندها: اپراتور هنگام انجام این وظیفه بایستی چه فرم‌هایی را تکمیل کند؟ این فرم‌ها در واقع همان فرم‌های تعریف شده در سامانه فرایند-ساز هستند که اینجا می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

    تراکنش‌های پیشنهادی

    شما می‌توانید برای هر مرحله از تولید یک سری تراکنش پیشنهادی تعریف کنید که به اپراتور هنگام انجام آن وظیفه پیشنهاد می‌دهید آن میزان از آن محصول را از انبار پیشنهادی دریافت کند یا تحویل دهد.
    به واسطه این تنظیمات است که سیستم کسری‌های موجودی را نیز می‌تواند تشخیص دهد.
    هر تراکنش پیشنهادی شامل این موارد می‌شود:

  • انبار مبداء که تعیین می‌کند از کدام انبار این محصول دریافت شود.

  • انبار مقصد که تعیین می‌کند این محصول به کدام انبار تحویل شود.

  • نوع محصول که می‌تواند محصولی مشخص باشد یا محصولی که از دسته‌بندی تعیین شده سفارش داده شده است، منظور از دسته بندی سفارش داده شده مثل رنگ می‌باشد که مشتری رنگ را سفارش نداده بلکه رنگ را به عنوان تنوع یک محصول دیگر سفارش داده ولی ما آن را نیز به عنوان یک محصول تعریف کرده‌ایم و در این مرحله می‌خواهیم برای مثال مقداری از رنگ سفارش داده شده از انبار دریافت شود.

  • نوع مقدار که می‌تواند ثابت و یا ضریبی از میزان سفارش داده شده باشد.

  • مقدار که در صورتی که نوع مقدار ثابت باشد این همان مقدار است و در صورتی که نوع مقدار ضریب باشد این همان ضریبی است که در میزان سفارش ضرب می‌شود و مقدار مد نظر را تعیین می‌کند.

وضعیت تولید سبدها

در این منو شما می‌توانید به صورت یک دور نما در قالب یک کانبان(صفحه‌ای شامل ستون‌های متعدد) در هر ستون یک ایستگاه را ببینید و مشاهده کنید هر ایستگاه در حال حاضر چه کارهایی را در پیش دارند و هر سفارش در چه ایستگاه‌هایی می‌باشد.

وضعیت تولید سفارشات

در این منو مشابه تولید سبدها اینجا مبتنی بر سفارشات همان گزارش ستونی وضعیت تولید قابل مشاهده است.

خطوط تولید

در این بخش شما می‌توانید خطوط تولید مجموعه خود را معرفی کنید.

تجهیزات

در این بخش شما می‌توانید تجهیزات مجموعه خود را تعریف کنید. برای هر تجهیز موارد زیر قابل تعیین است:

  • نام
  • وضعیت فعال / غیرفعال
  • دسته‌بندی آن تجهیز
  • از این تجهیز برای تولید چه محصولاتی استفاده می‌شود.
  • این تجهیز در کدام ایستگاه‌های کاری قابل استفاده است؟

گروه‌های ایستگاه کاری

در سامانه بیکران هر ایستگاه کاری بایستی عضو یک گروه ایستگاه کاری باشد. برای مثال شما ممکن است در کارخانه خود چندین دستگاه پرس داشته باشید که در این حالت پرس می‌شود گروه ایستگاه کاری و هر دستگاه پرس یک ایستگاه کاری از گروه پرس است.

ایستگاه‌های کاری

در بخش تولید ایستگاه‌های کاری یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم هستند، عملا وظایف و فرایند تولید را این ایستگاه‌ها هستند که بایستی انجام دهند. برای تعریف هر ایستگاه کاری موارد زیر را داریم:

  • نام
  • ظرفیت که تعیین می‌کند این ایستگاه چند کار هم زمان را می‌تواند انجام دهد؟ برای مثال یک دستگاه پرس در آن واحد فقط یک پرس می‌تواند انجام دهد ولی یک کوره شاید بتواند ۱۰ قالب را در خود جا دهد به طور همزمان پس ظرفیت کوره می‌شود ۱۰ و ظرفیت دستگاه پرس می‌شود ۱.
  • گروه ایستگاه کاری
  • خط تولید
  • ماشین آلات لیست ماشین آلات موجود در این ایستگاه
  • نقش‌ها که به واسطه نقش‌ها تعیین می‌شود که چه اشخاصی به یک ایستگاه کاری دسترسی دارند.
  • شیفت‌ها که تعیین می‌کند که چه زمان‌هایی این ایستگاه فعال است.

خاموشی ایستگاه‌ها

فارغ از شیفت‌های فعالیت یک ایستگاه ممکن است برخی روزها تعطیل باشد، یا ایستگاه به دلیل خرابی یا هر چیزی خاموش باشد، از این پنل برای تعریف استثناءات فعالیت ایستگاه تعریف می‌شود.
هر خاموشی شامل تاریخ شروع و پایان، ایستگاه مربوطه و توضیحات می‌شود.

ماشین آلات

در این منو می‌توانید به تعریف انواع ماشین آلات کارخانه خود بپردازید.

~ شیفت‌های تولید

جهت تعیین شیفت‌های تولید که بعد بتوانید آن را به ایستگاه‌های کاری نسبت دهید فعلا بایستی به منو تنظیمات از سامانه منابع انسانی مراجعه کنید.

~ فرم‌های تولید

جهت طراحی فرم‌های تولید که هر ایستگاه کاری موقع انجام وظایف بایستی تکمیل کند فعلا به سامانه فرایند ساز مراجعه کنید.


مطالب مرتبط

فهرست راهنمای سامانه بیکران
فهرست راهنمای سامانه بیکران

فهرست راهنمای سامانه ERP بیکران

راهنمای سامانه ارسال
راهنمای سامانه ارسال

راهنمای ماژول ارسال ERP بیکران

راهنمای سامانه انبار
راهنمای سامانه انبار

راهنمای ماژول انبار از ERP بیکران

راهنمای سامانه خودکارساز
راهنمای سامانه خودکارساز

راهنمای ماژول خودکارساز از ERP بیکران که بستری جهت بازاریابی خودکار نیز می‌باشد

راهنمای سامانه رفرال
راهنمای سامانه رفرال

راهنمای ماژول رفرال از ERP بیکران

راهنمای سامانه محصولات
راهنمای سامانه محصولات

ماژول محصولات از ERP بیکران